Forum Wszystko o dwóch kółkach. Strona Główna
Zaloguj Rejestracja Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości FAQ Szukaj Użytkownicy Grupy
Remont Polskiego silnika typu 023 (Romet)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wszystko o dwóch kółkach. Strona Główna -> Romet
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
michal
Znawca
Znawca



Dołączył: 23 Gru 2009
Posty: 129
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 3/5
Skąd: Włocławek
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 13:51, 24 Gru 2009    Temat postu: Remont Polskiego silnika typu 023 (Romet)

Witam.Poniższy tutorial przedstawia jak krok po kroku wymienić poszczególne części Polskiego silnika typu 023 stosowanego w niektórych Rometach.

Przed remontem zaopatrzmy się w: narzędzia (klucz płaski 13 mm,ściągacz do koła magnesowego,śrubokręt,klucz płaski 10 mm,klucz do świec,młotek,klucz płaski 15 mm,klucz nasadowy 10mm,szczypce płaskie,szczypce segera lub małe szczypczyki,punktak),papier ścierny,komplet uszczelek do silnika,silikon,oraz wybrane przez nas części które chcemy wymienić (np.simeringi)

Silnik najlepiej wykręcić z ramy motoroweru (zamocowany on jest na dwóch śrubach).Przed wykonaniem tej czynności należy spuścić olej z silnika (korek znajduje się pod silnikiem) najlepiej uczynić to gdy silnik jest rozgrzany, ponieważ olej zmniejsza swoją gęstość co ułatwia spuszczenie go, następnie musimy odłączyć główny przewód elektryczny który znajduje się po lewej stronie silnika(dokładniej po lewej stronie cylindra) następnie trzeba odłączyć linkę gazu od gaźnika (można odkręcić ja ręcznie,po czym wyciągnąć ją z gaźnika,nie trzeba rozdzielać iglicy od przepustnicy),oraz linkę sprzęgła (znajduje się ona pod silnikiem),potem trzeba jeszcze odkręcić amortyzator w celu przełożenia łańcucha napędowego (oczywiście nie trzeba tak robić,ponieważ można rozłączyć łańcuch,po czym zdjąć go z zębatki koła tylnego),później odłączamy wężyk paliwowy od gaźnika,potem odkręcamy kolanko od cylindra i gdy mamy już wykręcony silnik z ramy możemy rozkładać nasz silnik na części:

1.Odkręcamy dźwignie zmiany biegów (odkręcamy jedną śrubę kluczem płaskim 10mm),oraz dźwignie startera (odkręcamy jedną śrubę kluczem płaskim 10mm).
2.Odkręcamy lewą oraz prawą pokrywę silnika (odkręcamy za pomocą śrubokręta)
3.Za pomocą ściągacza do koła magnesowego i klucza płaskiego 15 mm ściągamy koło magnesowe (magneto), (koło magnesowe znajduje się po lewej stronie silnika)
4.Bardzo ostrożnie zdejmujemy klin z wału korbowego
5.Odkręcamy iskrownik (znajduje się on pod kołem magnesowym), (najpierw zdejmujemy fajkę ze świecy która znajduje się na cylindrze).
6.Teraz należy zdemontować automat zmiany biegów (odkręcamy najpierw wkręt znajdujący się na górnej części kartera za pomocą śrubokręta,aby ułatwić sobie demontaż zmieniacza biegów ustawiamy wodzik na drugi bieg,potem odkręcamy jeszcze trzy śrubki mocujące automat zmiany biegów,oraz odkręcamy śrubkę mocującą wodzik po czym wyjmujemy zmieniacz), (zmieniacz znajduje się on obok wcześniej zdemontowanego koła magnesowego).
7.Odkręcamy nakrętkę mocująca koło łańcuchowe (znajduje się ona pod automatem zmiany biegów) i ściągamy koło łańcuchowe.
8.Odkręcamy gaźnik poprzez odkręcenie dwóch nakrętek od cylindra za pomocą klucza płaskiego 10 mm.
9.Teraz zajmiemy się prawą częścią silnika: na początek odkręcimy koło zębate (znajduje się ono obok tarcz sprzęgłowych w prawej części silnika) najpierw za pomocą szczypców odginamy podkładkę (która zabezpiecza nakrętkę koła zębatego) i ją luzujemy.Nakrętkę koła zębatego luzujemy,trzymając przez kawałek materiału tarcze sprzęgłowe i odkręcając za pomocą klucza płaskiego.
10.Następnie za pomocą szczypców odginamy trzy zapinki ze sprzęgła, dociskamy mocno dłońmi tarcze dociskową i wyjmujemy zapinki, po wyjęciu zapinek nie puszczajmy gwałtownie tej tarczy, ponieważ może nas uderzyć,i możemy zdjąć również tarczę dociskową (to tarcza którą wcześniej dociskaliśmy dłońmi), (sprzęgło znajduje się po prawej stronie silnika obok dużego koła zębatego).
11.Teraz zdemontujemy pozostałą część sprzęgła:wyciągamy sprężynę,następnie ściągamy pierścień zabezpieczający (za pomocą śrubokręta,podważając ostrożnie ten pierścień z każdej strony),potem za pomocą klucza płaskiego 17mm odkręcamy nakrętkę zabieraka sprzęgła (to takie małe kółko zębate) po czym wyjmujemy zabierak i kosz sprzęgła.
12.Zdejmujemy koło zębate (wcześniej zajeliśmy się już odkręcaniem nakrętek zabezpieczających koło zębate).
13.Teraz zdemontujemy rozrusznik: Za pomocą szczypców segera zdejmujemy pierścień z wałka rozrusznika od prawej strony.Następnie należy założyć dźwignie startera rozrusznika (potem można go zdjąć) i poruszając nią lekko do tyłu demontujemy zderzak i blaszkę zderzaka oraz elementy gumowe.Możemy teraz już zdjąć dźwignie startera rozrusznika.Następnie od lewej strony silnika,za pomocą szczypców segera zdejmujemy pierścień,potem zdejmujemy miskę (znajduje się ona zaraz za wcześniej zdemontowanym pierścieniem),teraz zdejmujemy przy pomocy kombinerek sprężynę,potem ściągamy następną ostatnią już miskę (jest ona za zdemontowaną już sprężyną).
14.Przyszedł czas na odkręcenie i zdjęcie głowicy cylindra.Kluczem do świec odkręcamy świecę (uważaj,odkręcaj świece ostrożnie,ponieważ nie trudno uszkodzić gwint!) Potem bierzemy klucz nasadowy 10mm i odkręcamy cztery nakrętki mocujące głowice cylindra.Zdejmujemy głowicę,możemy również zdjąć już cylinder.Zdejmując cylinder uważaj na tłok.
15.Przy pomocy szczypców zdejmujemy dwa pierścienie z tłoka które osadzają sworzeń tłokowy.
16.Teraz wybijemy sworzeń tłoka:W sworzeń wkładamy punktak po czym uderzamy w niego młotkiem.Przy wybijaniu bądź jednak ostrożny aby nie uszkodzić korbowodu (sworzeń znajduje się w tłoku,dokładniej w takim kółku,jest to mała rurka).
17.Teraz należy zdjąć tłok z korbowodu.
18.Możemy już oddzielić od siebie dwa główne kartery: Za pomocą śrubokręta odkręcamy siedem śrub mocujących ze sobą kartery.Śruby znajdują się: pod zdemontowanym już sprzęgłem oraz Dużym kołem zębatym i dwie z tyłu silnika.
19.Jeżeli kartery po wykręceniu wspomnianych już śrub są jeszcze se sobą mocną złączone,Należy: przygotować sobie gumowy młotek, następnie przytrzymując lewą część silnika uderzamy gumowym młotkiem w wałek rozrusznika od lewej strony silnika.po chwili zauważymy że kartery odchodzą od siebie uderzamy gumowym młotkiem w czop wału korbowego od lewej strony silnika (uderzając musimy pilnować,aby uderzać młotkiem prostopadle do wału) należy uważać na to,aby szczelina między karterami była taka sama czyli gdy uderzamy w wałek rozrusznika i powstaje szczelina w tylnej części silnika,przypilnujmy aby po uderzeniu w czop wału korbowego od lewej strony silnika, szczelina między karterami była taka sama.I powtarzamy tą czynność aż do całkowitego rozdzielenia karterów.Przy rozdzieleniu karterów nie należy wbijać między kartery byle czego.Uszkodzi to kartery i spowoduje to nieszczelność silnika.
20.Teraz możemy już wyjąć wał korbowy,następnie skrzynie biegów z przesuwką zmieniacza (dobrze jest ułożyć skrzynie biegów na stoliku według kolejności w jakiej była ułożona w silniku,ułatwi nam to później składanie skrzyni biegów),układ rozrusznika,ściągamy łożyska z wału za pomocą specjalnego ściągacza,jeżeli łożyska są już mocno zużyte warto wymienić je na nowe,ściągamy wszystkie simmeringi,koło zębate znajdujące się między kołem rozrusznika, a wałkiem pośrednim,nie trzeba jednak demontować tej części,chyba że jest mocno zużyta.
21.Możemy również umyć poszczególne części silnika w ropie za pomocą pędzla są to części: skrzynia biegów,wał korbowy,tłok sworzeń,zmieniacz biegów,rozrusznik,sprzęgło,cylinder razem z głowicą,oraz kartery.Myjemy oczywiście w kolejności od najczystszej części do najbrudniejszej.Po umyciu czekamy aż elementy te wyschną.
22.Teraz możemy ustalić które części chcemy wymienić.Mocno zużyte należy wymienić na nowe.
23. Po ustaleniu które części chcemy wymienić,możemy już przejść do składania silnika.



Składanie Silnika:

1.Najpierw zakładamy łożyska do karterów: Zakładamy łożysko w otwór na wał, potem w ten sam otwór wkładamy podkładkę dystansową i potem znów w ten otwór łożysko.Od lewej strony silnika wbijamy jedno łożysko w otwór który znajduje się obok otworu na wał.Została nam jeszcze prawą strona silnika-tutaj wkładamy po jednym łożysku w każdym otworze (w sumie po tej stronie są dwa otwory).Pamiętajmy również o montażu Simeringów.
2.Teraz wkładamy wał korbowy tak, aby jego lewy czop wychodził z lewego karteru, montujemy też skrzynię biegów,oraz rozrusznik.
3.Teraz możemy już przejść do skręcania se sobą obu karterów,przygotowujemy sobie silikon oraz odpowiednią uszczelką między kartery.Powierzchnię,na której osadzona będzie uszczelka czyścimy papierem ściernym,aby zlikwidować nierówności,jeżeli jednak tak nie zrobimy silnik będzie nieszczelny co spowoduje wycieki oleju.Po wyczyszczeniu wspomnianych już powierzchni,smarujemy uszczelkę silikonem z obu stron i wkładamy między kartery.Skręcamy kartery ze sobą za pomocą śrubokrętu.Przed skręceniem sprawdźmy czy wszystko jest na swoim miejscu,oraz warto sprawdzić czy gwinty karterów jak i śrub są czyste i nie uszkodzone.
4.Następnie zakładamy podkładkę na wał przed sprzęgłem,montujemy koło zębate,składamy sprzęgło zaczynając od kosza sprzęgłowego, a kończąc na zaginaniu trzech zapinek na tarczy dociskowej,oraz zakładamy elementy rozrusznika: blaszka zderzaka,zderzak rozrusznika,elementy gumowe między rozrusznikiem a karterem.
5.Możemy przykręcać już prawą obudowę silnika: najpierw szykujemy sobie tak jak to było przy składaniu karterów,odpowiednią uszczelkę i silikon,czyścimy papierem ściernym powierzchnie na których osadzona będzie uszczelka.Smarujemy uszczelkę z obu stron silikonem i wkładamy między karterem a prawą obudową silnika,przykręcamy obudowę na śruby z pamięcią o dwóch tulejkach centrujących.
6.Przystępujemy do montażu tłoka i cylindra: Na tłok zakładamy ostrożnie dwa pierścienie,zakładamy tłok na korbowód poprzez wbicie wybitej już wcześniej (za pomocą punktaka) tulejki sworznia,tulejkę tę wkładamy w okrągłe zakończenie korbowodu, po czym ostrożnie wbijamy tulejkę w tłok. Montaż cylindra:Przed zamontowaniem cylindra na czterech śrubach wychodzących z karteru,należy nałożyć uszczelkę pod cylinder przed nałożeniem jej czyścimy powierzchnie papierem ściernym,następnie smarujemy uszczelkę z obu stron silikonem,i nakładamy na łączenie cylindra z karterami,potem nakładamy na cztery wychodzące z karterów śruby uważając na tłok i jego pierścienie.Gdy cylinder jest już na swoim miejscu,nakładamy na niego głowicę (na wychodzące z cylindra śruby)nie zapominając o uszczelce pod głowicę (w tym przypadku przed nałożeniem uszczelki,również usuwamy nierówności za pomocą papieru ściernego z powierzchni na których osadzona będzie uszczelka, ale nie używamy sylikonu) Gdy głowica jest już nałożona, przykręcamy ją (za pomocą klucza nasadowego 10mm) do cylindra, (cylinder przykręci się równocześnie z głowicą).
7.Montujemy gaźnik (za pomocą klucza płaskiego 10mm) i zakładamy również uszczelkę między cylindrem,a gaźnikiem (w tym przypadku nie używamy silikonu, ale też trzeba usunąć nierówności na obu powierzchniach na których będzie osadzona uszczelka).
8.Montujemy teraz zębatkę zdawczą (tą która napędza łańcuch) wraz z podkładką zabezpieczającą.
9.Montujemy Iskrownik pamiętaj aby doprowadzić gniazdo przewodu wysokiego napięcia na swoje miejsce.
10.Montujemy zmieniacz biegów,wraz z wodzikiem.
11.Montujemy teraz Koło Magnesowe,pamiętaj aby koło te było mocno przykręcone.
12.Zakładamy pozostałe elementy rozrusznika.
13.Teraz wystarczy zalać silnik Olejem,przykręcić go do ramy, podłączyć linkę gazu,sprzęgła,podłączyć wężyk paliwowy,podłączyć główny przewód wysokiego napięcia,przykręcić świece zapłonową i podłączyć do niej fajkę.
14.Zakładamy,dźwignie rozrusznika,dźwignie zmiany biegów,regulujemy zapłon,sprzęgło i ustawiamy obroty.

Powodzenia w remoncie! Smile


Tutorial napisałem na innym forum,a tutaj tylko go skopiowałem,więc jeżeli znajdziecie gdzieś oryginał,będziecie już wiedzieli że to ja pisałem Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
michal_b17
Administrator
Administrator



Dołączył: 23 Lis 2009
Posty: 735
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rybaki
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 14:12, 24 Gru 2009    Temat postu:

Wzorowo napisany toturial Brawo Przenoszę go do działu Romet i przyklejam bo na pewno się przyda .

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Darko255
Rozgadany
Rozgadany



Dołączył: 27 Lis 2009
Posty: 419
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Runowo (pomorskie okolice Słupska)
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 10:25, 26 Gru 2009    Temat postu:

super naprawdę dobrze napisane

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
rafik225
Początkujący
Początkujący



Dołączył: 27 Lis 2009
Posty: 32
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Czestków
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 21:29, 08 Sty 2010    Temat postu:

Chce wam się to czytać? Razz no może jak ktoś jeszcze silnika nie rozbierał to to przeczyta:] hehe pozdro

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
net_world
Żóltodziób
Żóltodziób



Dołączył: 18 Sie 2013
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 10:34, 18 Sie 2013    Temat postu: Re: Remont Polskiego silnika typu 023 (Romet)

[quote="michal"]Witam.... Powodzenia w remoncie! Smile

Witam!

Mam pytanie odnośnie składania kosza sprzegłowego. Mam z tym problem, otóż ostatnio zerwało mi tą małą zębatkę od kosza. Wymieniłem na nową, wszystko cacy ale po zrobieniu kilku km, znowu zerwało. Nie mam pojęcia dlaczego. Na internecie znalazłem coś takiego jak podkładka dystansowa do kosza. W instrukcji którą napisałeś wspomniałeś o jakiejś podkładce.
Czy to ta: www
allegro.pl/podkladka-dystansowa-kosza-romet-motorynka-i3335528995.html

Dodam, że po rozebraniu zauważyłem spore wytarcie metalu wewnątrz kosza tak jakby zbierak kosza ocierał. Proszę o pomoc. Z góry dziękuję

Pozdr...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez net_world dnia Nie 10:36, 18 Sie 2013, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
aparietaibeMX8s
Żóltodziób
Żóltodziób



Dołączył: 21 Sty 2014
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 11:05, 21 Sty 2014    Temat postu:

ALE MNIE SIE MARZY Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wszystko o dwóch kółkach. Strona Główna -> Romet Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group, Theme by GhostNr1